När allt går åt helvete och du endast kan lita på dig själv

Recension av De försvunna

Det är vinter och även om jag vill vara ute i snön och leka så är det för många minus ute vissa dagar. Då är det tur att jag kan gosa upp mig i soffan med spännande böcker
i stället. Den här gången har jag tagit mig an boken De försvunna som är skriven av Cecilia Lidbeck och boken kom ut förra året.

I De försvunna är nio barn på väg på en lägerresa. En lägerresa mitt i sommaren. Olyckan är framme och busschauffören dör. Deras ledare lämnar barnen för att hämta hjälp. Barnen inser att de måste söka skydd i skogen och leta efter mat. Det blir en kamp på liv och död.

20171203_150323De försvunna är en välskriven bok med mycket spänning och tryckande stämning. Det är ovissheten som är den avgörande faktorn för hela berättelsen. Vem ljuger, vem är vän och kommer de att överleva? Dessa frågor cirkulerade konstant i mitt huvud när jag läste boken. Det är det som gör en bra bok tycker jag. Jag som läsare dras in i bokens värld och blir en del av den. Jag blir lika orolig som karaktärerna.

Läsaren kastas in i en ganska lugn scen som snabbt förändras och stämningen är allt annat än lugn. Jag är en del av kaoset och förstår deras panik. Det är ett tvärt kast i dramaturgin som suger in mig i handlingen, med andra ord det går snabbt att komma in i boken. Jag tycker att boken innehåller en del vändningar som är oväntade. Det gillar jag. En av de sista vändningarna tog det ett lite tag innan jag kunde lista ut hur det låg till. Det var snyggt skrivet av Cecilia Lidbeck. Det märks att hon är en rutinerad författare.

Skogen är en bra plats att välja som miljö. Den kan både vara läskig och trygg på en och samma gång. I De försvunna är skogen både hjälten och boven. Det är en bidragande faktor till varför boken är bra. De flesta av oss har någon gång gått i en skog och kan relatera till den känsla som finns i skogen. Det är samma känsla i boken. Extra läskigt blir det så klart om natten i boken. Jag hör hur det knakar i grenarna och knäpper lite här och var. Det är svårt att lokalisera varifrån ljuden kommer och om det finns något djur i närheten. Mina egna erfarenheter av att vara i skogen nattetid gör att stämningen i boken höjs. Jag vill påpeka att man behöver inte ha varit i skogen nattetid för att förstå stämningen. Detta är väl beskrivet i boken.

Boken både börjar och slutar med en kort miljöbeskrivning. De binder ihop bokens start och slut väldigt bra. I början indikeras det att faran snart är framme och i slutet ges ledtrådar om hur det gick sedan.

De försvunna påminner en hel del om boken Flugornas herre. Jag gillar överlevnads böcker oavsett om det är monster som härjar i boken eller en osynlig fiende som det är i det här fallet. Jag rekommenderar boken till dig som vill läsa något spännande och trovärdigt. Den passar verkligen som högläsningsbok.

Betyg: 4 av 5

Lämna en kommentar