Hårt jobb ger dig drömjobbet

Recension av Zootropolis

Nu är jag igång igen med bloggandet efter en kortare paus. En förkylning sög all energi, men jag tror att förkylningen har gett sig. Det verkar som att jag är inne i en period där det är animerat som gäller. Fast det kanske snart ändrar sig. Vem vet. Jag har sett ett animerat äventyr från Disney. Filmen Zootropolis kom 2016 och är regisserad av Byron Howard och Rich Moore. Howard har tidigare regisserat Trassel och Bolt. Moore har bland annat regisserat Röjar-Ralf och The Simpson. Här kommer en kort summering av filmen Zootropolis.

20161118_075053Judy Hopps, Ginnifer Goodwin, drömmer om att bli polis. Hon blir utskrattad av sin familj och hela poliskåren. Hon bryr sig inte, utan ser till att göra sitt jobb med bravur även om det betyder att hon ska sätta parkeringsböter dagarna i ända. Någon kidnappar däggdjur i staden och polisen famlar i blindo. Hopps snubblar av en slump på en bedragare som hon milt sagt ser till att spela spelet med. Hon får snart en hållhake på den luriga räven Nick Wilde, Jason Bateman, och han måste hjälpa henne att lösa fallet med de kidnappade djuren innan han kan få tillbaka sin frihet.

Jag tycker att Disney lyckas bättre med sina filmer när det är djur som har huvudrollen. Jag vet att dessa filmer är klassiskt uppbyggda, men jag vet inte varför jag tycker på det viset. Kanske kan det bero på att det känns inte lika klichéartat. Karaktärerna upplevs som mer genuina. Det kanske är lättare att tänka utanför ramen när man gör en film med djur i rollerna. Det blir inte lika könsstereotypt och mer normkritiskt. Budskapet i Zootropolis är att fördomar är något som alla har och att de aldrig stämmer. Flirtandet med populärkulturen är ganska roligt tycker jag. Speciellt scenerna med Mr Big alias Gudfadern.

Zootropolis är en film jag rekommenderar till dig som vill se ett spännande animerat äventyr som både små som stora tittare kan roas av. Jag tycker att detta är en av de bättre filmerna som Disney spottat ur sig den sista tiden.

Betyg: 4 av 5

Lämna en kommentar