Är det sant det jag ser?

Recension av Swedavien

Nu när det är semester passar jag på att läsa vuxenböcker. Näst ut är Swedavien av Johanna Juneke. Än så länge finns boken endast att köpas som e-bok. Det fina är att hon skänker alla pengar som boken drar in under året till UNHCR. Jag vill passa på att tacka Johanna Juneke för recensionsexemplaret.

20170727_191113I Swedavien tas läsaren med till en dystopisk framtid i före detta Sverige. Människor lever i sina virtuella världar. De reflekterar inte över hur mycket den virtuella världen styr deras val och drömmar. Människorna kan liknas vid robotar. Nästan alla är radiostyrda. Liona blir väl medveten om sanningen en dag när hon hamnar i en olycka. Martinius räddar henne och förklarar att hon befinner sig i Grottan. Rebellernas hemliga tillflyktsort. Hon har nu två val; Hjälpa rebellerna att stoppa regimen som hjärntvättar människorna eller att återgå till sitt robotliknande liv och glömma sanningen. Ett val som för alltid förändrar hennes synsätt på verkligheten.

Johanna Juneke skriver med ett lättsamt språk. Sidorna flyger fram och sakta men säkert byggs spänningen upp. Swedavien är skriven på ett sådant vis att kapitlen är daterade med dag och tid. Sedan får läsaren läsa vad olika personer gör vid samma tillfälle. Varje karaktär har ett eget kapitel. Det blir många parallella handlingar som sedan flyter ihop till en enda. Det är smart. Jag får på sådant vis lära känna många karaktärer och får reda på vad som sker för dem vid samma tillfälle. På ett vis blir denna kapitelindelning verklighetstrogen. Det är så livet fungerar.

Jag hoppas att Swedavien går till tryck. Det är en bra dystopi som förtjänar att finnas på bokhyllor runt om i Sverige. Jag rekommenderar Swedavien till alla som gillar att läsa dystopier fulla med robotar, en regim som styr invånarna med järnhand och rebeller som slåss för mänsklighetens frihet.

Betyg: 4 av 5

6 reaktioner på ”Är det sant det jag ser?

  1. Det känns som många fruktar framtiden. Även jag.

    Fast det kan även bli bra. Det hoppas jag. Och det är så jag beskriver i min bok.

    Att pengar går till välgörenhet känns bra. Jag skaffar mig nog ett exemplar.

    Tack för tipset.

Lämna en kommentar