Var är mamma?

 

20171014_170010

Fripassageraren. Den första boken i serien om syskonen Nell och Nick.

Recension av FripassagerarenJag fortsätter att beta av böcker i barn- och ungdomsutmaningen. Den här gången tänkte jag att det var dags för ett annorlunda äventyr. När jag såg att vi hade Fripassageraren av Christina Wahdén var saken avgjord. Denna barnbok i steampunkanda fick genast följa med mig hem.

I Fripassageraren får läsaren lära känna syskonen Nell och Nick. Deras pappa dör och han lämnar efter sig ett mystiskt brev. Syskonen som aldrig lärt känna sin mamma får reda på att hon befinner sig i Afrika och att de måste leta reda på henne. Till sin hjälp har de Noggs, deras fars bekänt, som mer än gärna hjälper till med att reda ut mysteriet med mamman. Känslan av att de är förföljda kryper snabb inpå. Jakten är i gång på syskonen. Vem är det som jagar dem? Och vem är deras mamma egentligen?

Christina Wahldén är verkligen en gigant inom litteraturen. Hon har skrivit en hel del böcker. Hon skriver mestadels lättlästa böcker och alla är lika bra skrivna. Fripassageraren är ingen lättläst bok i den bemärkelsen, men den är lätt att ta till sig. Jag fastnade fort i berättelsen och i mitt huvud målade jag upp både Nell och Nick. Jag vill inte släppa taget om syskonen. Tur att det finns en bok till.

Nell är en fantastisk karaktär. Hon är journalist och suffragett. En pionjär med tanke på när boken utspelar sig. Suffragett för er som inte vet vad det var för sorts kvinnor, kan jag kort berätta att de var en organisation inom kvinnoröströrelsen. De arbetade mer offensivt med att få sina budskap hörda genom civil olydnad bland annat. Fripassageraren utspelar sig i en tid där kvinnor varken har rösträtt eller rätt till sina åsikter. Det är viktoriansk tid och den tekniska utvecklingen står i centrum. Fripassageraren är full av kvinnliga hjältinnor. De är uppfinnare, journalister eller upptäcktsresande.

Boken är en bladvändare. Historien går i ett ganska raskt tempo och det är mycket som händer. Fast det händer mycket är det lätt att följa med i handlingen. Dessutom finns det ett par vändningar i boken som kommer som överraskningar.

Jag gillar att varje kapitel börjar med en kort sammanfattning om vad som kommer att ske. Den lilla texten sätter tonen för kapitlet samtidigt som det blir en kort miljöbeskrivning. Det är som en kort presentation av scenen. Jag gillar också att Wahldén har skrivit in Nells artiklar som avslut på vissa kapitel. Jag som läsare behöver inte ställa mig frågan: Hur skrev Nell detta? Jag får svaret.

Trots att boken riktar sig till läsare i cirka 12 års åldern och uppåt så kan jag tänka mig att alla som gillar steampunk kommer gilla denna berättelse.

Detta är den andra svenska steampunkboken jag läser. Jag måste säga att det är en genre som jag börjar gilla mer och mer. Jag ska nog ta mig an fler böcker i denna genre.

Betyg: 3 av 5

 

En reaktion på ”Var är mamma?

Lämna en kommentar